Eğitim
Giriş Tarihi : 20-12-2021 18:51   Güncelleme : 20-12-2021 18:51

KHAS ERC Performans ve Siyaset Webinarları – Bilal Akar

KHAS ERC Performans ve Siyaset Webinarları - Bilal Akar

KHAS ERC Performans ve Siyaset Webinarları – Bilal Akar

Türkiye’de Dilkırımı ve Kürt Tiyatrosu: Sesi Aramak

Konuşmacı: Bilal Akar

Moderatör: Gamze Tosun

Tarih: 22 Aralık 2021 Çarşamba, 19.30 Istanbul (GMT +3)

11.30 New York, 16.30 Londra, 17.30 Orta Avrupa

Lütfen webinar için önceden kayıt olunuz:

Zoom linki:https://us02web.zoom.us/j/88677142380

Meeting ID: 886 7714 2380 Şifre: 234015 

Toplantı dili İngilizcedir.

 

Türkiye’de Modern Kürt tiyatrosunun ortaya çıkışına dair anlatılarda, Evdirehîm Rehmîyê Hekarî’nin 1919 yılında yazdığı “Memê Alan” ilk Kürtçe tiyatro oyunu olarak kabul edilir. Ancak siyasi baskılar ve yasaklar nedeniyle Türkiye’deki Kürtçe tiyatro uygulamaları süreklilik arz etmemiştir. 1919-1991 yılları arasında Türkiye’de bildiğimiz kadarıyla sadece üç Kürtçe oyun yazılmıştır. Aynı dönemde Suriye, Irak, İran ve SSCB’de sahnelenen toplam Kürtçe oyun sayısı 500 civarındadır. 1991 yılında 2932 sayılı kanunun yürürlükten kaldırılmasıyla beraber Kürt dilinin kullanılması yasağı resmen kaldırılmıştır. Fakat kültür ve sanat alanında dil üzerindeki baskı politikaları sürmektedir.

1991 yılından bu yana Kürt tiyatrosu, cumhuriyetin dilkırımı politikalarının süregelen etkileriyle yüzleşmektedir ve değişen dil ve kimlik politikalarını müzakere etmektedir. Sunum, dil yasağı politikasının Kürtçe tiyatro metinlerinin üretimine etkisi, anadilinde konuşabilen sanatçıların azlığı, yerel lehçelerin kullanımı, üst yazı ve asimilasyon tartışmaları, hibritleşme, sözsüz oyunlar ve çok dillilik konularına odaklanacaktır.

Boğaziçi Üniversitesi’nde doktora öğrencisi olan Bilal Akar, yüksek lisans derecesini Koç Üniversitesi Karşılaştırmalı Tarih ve Toplum Çalışmaları alanında, “Kürt Tiyatro Alanın Dönüşümü 1991-2017” başlıklı tez çalışması ile tamamlamıştır. Akar’ın son çalışması devletsizlik, Kürt diasporasının parçalanması, kimlik inşası ve Kürtlüğün Avrupa’da tiyatro aracılığıyla temsili üzerine odaklanmaktadır. Araştırma, postkolonyal eleştiri, politik ekonomi, Bourdieu’cü alan analizi ve diasporik sanat çalışmaları gibi çeşitli kuramsal alanlar arasında bağlantı kurarak farklı ülkelerdeki Kürt tiyatrosu alanlarının karşılaştırmalı bir analizini yapmayı hedeflemektedir.

 

Bu webinar serisi ve “Ulusal Abjeksiyonu Sahnelemek” başlıklı araştırma projesi, Avrupa Araştırma Fonu Başlangıç Fonu (ERC-2019-StG, Hibe No: 852216) sponsorluğunda gerçekleştirilmektedir.

İnternet sitesi: https://stagingabjection.com/

Twitter: @StagingAbject

Instagram: @stagingabjection

Facebook Sayfası: ERC Staging National Abjection/ERC Ulusal Abjeksiyonu Sahnelemek